SBÍRKA MODELŮ ONDŘEJ BROUZDA
Na následujících řádcích se vám představí svým dílem pražský modelář pan Ondřej Brouzda. Seznámíte se s jeho zajímavou tvorbou, která se vyznačuje nejen rozmanitostí ve ztvárnění modelů - různá měřítka, materiály, různé techniky výroby, ale především rozmanitostí předloh. Jedním z jeho námětů se staly i vozy teplické malodráhy. Ale teď už vypráví sám autor...

Jak to všechno začalo...
"Jsem z Prahy, ale hlavním impulsem ke stavbě tramvají byl lyžařský kurz základní školy v roce 1983 na Pláních pod Ještědem, kdy jsem poprvé viděl úzkorozchodné T2 na kouzelné jednokolejce do Horního Hanychova (původní "historické" nákresy propiskou mám dodnes uchovány) a pak už to šlo tempem 1 až 2 tramvaje měsíčně. Ty liberecké T2 se mi natolik zalíbily, že jsem si ji musel po letech postavit znovu z plastu, ale kvůli poněkud mdlým jízdním vlastnostem tramvají na rozchodu 6,5 mm je "normálněrozchodná" a jezdí na 9 mm.
Papírových modelů v měřítku 1:100 vzniklo v letech 1983 - 1991 asi 150, byly to tramvaje z celého světa (často stavěné jen podle fotografie), ale většinu tvořily tramvaje z Československa a bývalé NDR. K tomu bylo ještě pár autobusů, trolejbusů a náklaďáků (zčásti v měřítku TT). Dnes už jen "spí" uložené v krabicích. Později jsem přešel na stavbu modelů z plastu ve stejné velikosti na pojezdech 4-nápravových lokomotiv Piko z NDR, ke kterým taky vzniklo pár silničních vozidel a dokonce funkční trolejbus T11. To se ovšem nedalo říct o jeho vrchním vedení a tak se nedostal ze stádia zkoušek a jednu jeho "kladku" má dnes stará tramvaj z Lisabonu. Kolejiště už jsem nedokončil a na stejné desce vzniká nové ve velikosti N, jehož hlavním vzorem byl provoz v Liberci a Ústí nad Labem."

Teplické tramvaje
"V letech 1985 - 86 jsem podle Atlasu tramvají slepil z papíru pár tramvají, které v Teplicích jezdily. Teď po letech už je znát jejich nedokonalost (např. místo kladky jen párátko), díky nedostatku podkladů i odchylky od reálu (zelená barva skříně - kartičky atlasu ABC se ke mě dostaly až později). Dneska už dávám přednost stavbě modelů z plastu, protože se dají víc propracovat a jsou pevnější. Ale zase na to není moc času. Díky nedostatku prostoru jsem byl nucen přejít i na menší měřítko a tak původní papírové a pozdější plastové tramvaje ve velikosti 1:100 teď odpočívají ve skříni a rozrůstá se jen vozový park ve velikosti cca 1:150."
Teprve nedávno a dočasně vznikla tramvaj 6MT v teplickém provedení, s kladkou a směrovým transparentem. Jedná se totiž o krákodobé "zapůjčení" ústeckého vozu na teplické koleje. Po navrácení ústeckým elektrickým drahám bude na vůz dosazen opět pantografický sběrač...
Zobrazit v plné velikosti
Ringhoffer č.35 v původním provedení (15.9.2008)
autor: Ondřej Brouzda
Zobrazit v plné velikosti
Tramvaj č.39 ve stavu po rekonstrukci (15.9.2008)
autor: Ondřej Brouzda
Zobrazit v plné velikosti
'Bohemka' ještě v nátěru Mariánských Lázní (15.9.2008)
autor: Ondřej Brouzda
Zobrazit v plné velikosti
Tramvaj 6MT na skok v Teplicích (3.3.2009)
autor: Ondřej Brouzda
Zobrazit v plné velikosti
Vůz 6MT projíždí městem (3.3.2009)
autor: Ondřej Brouzda
Zobrazit v plné velikosti
'6MTéčko' vedle autobusu kousek před Dubím (3.3.2009)
autor: Ondřej Brouzda

Ostatní modely
Možná znáte obrázky modelů, které pan Ondřej Brouzda představil na webu ústeckých tramvají. Ovšem to je pouhý zlomek z jeho rozsáhlé sbírky. Přesvědčte se sami...
Zobrazit v plné velikosti
Pražský 'pětiokeňák' č.2276 (15.9.2008)
autor: Ondřej Brouzda
Zobrazit v plné velikosti
Autobus ŠM 11
(15.9.2008)
autor: Ondřej Brouzda
Zobrazit v plné velikosti
Tramvaj Gotha G4 č.209
(23.2.2009)
autor: Ondřej Brouzda
Zobrazit v plné velikosti
Tramvajová souprava v čele
s vozem 352 (23.2.2009)
autor: Ondřej Brouzda
Zobrazit v plné velikosti
Úzkorozchodná flotila
(2008)
autor: Ondřej Brouzda
Zobrazit v plné velikosti
Ostravský vůz číslo 414
(2008)
autor: Ondřej Brouzda
Zobrazit v plné velikosti
Modelový svět
(2008)
autor: Ondřej Brouzda
Zobrazit v plné velikosti
Ústecká idyla dvou drah
(30.10.2008)
autor: Ondřej Brouzda
Zobrazit v plné velikosti
Liberecká T2 č.23
(2008)
autor: Ondřej Brouzda

Technologie stavby
"Plastové tramvaje jsou vybroušeny z různých bezpečnostních tabulek (zákaz skládky, za úklid odpovídá atd.), občas se někde daly i koupit, ale teď jsem už většinu těch nápisů viděl jen jako samolepky. Čela kulatých tramvají řady T jsou ze stejného materiálu, který jsem po nahřátí ohýbal podle formy (ze dvou plechů) a pak lehce zabrousil. Byla jen jedna stejná forma pro T2 i T3, ta čela jsem pak dával obráceně - T2 má opačný sklon čel u podokenní části než T3). Červenokrémové tramvaje jsou z červených destiček a červenou jsem už nemusel natírat (modrožlutá T3SUCS je z modrých desek, už asi 15 let jí chybí reklamní popisy Camel). Okna byly z krabiček od bonbónů Tic-Tac (dřív se dělaly z jiné hmoty - byla čirá a dala se leptat); zaoblená okna u T3 a K2 jsou z kulatých průhledných krabiček od balení sýrů (dnes už se to balí jen do papírových krabiček). Šikovné jsou různé průhledné krabice od lepších bonbonier anebo třeba obaly na CD. Nevýhodou je, že to občas díky pnutí materiálu praskne.
Vybírám si hlavně materiál, který jde leptat a nanesené lepidlo pak někdy slouží i jako tmel v případě nerovností - po zaschnutí cca 2 - 5 dní se nechá zbrousit. Nátěr je proveden běžnými modelářskými barvami (Humbrol, Revell), jen Agama mě moc nenadchla. Co se týká nářadí, tak mám jen běžné pilníky, malé ruční vrtáky a asi největší službu dělá "cejchovací jehla", kterou vyrývám všechna rozhraí barev, obrysy oken a dveří atd. Asi nejlepším podkladem (co se týče nákresů) je Atlas tramvají z roku 1980, který měl i tu výhodu, že většina nákresů je 1:100, takže se dobře přepočítává a nebo se to rovnou staví v měřítku 1:100."
Zobrazit v plné velikosti
Tramvaj T2 připravená k lakování (19.9.2008)
autor: Ondřej Brouzda
Zobrazit v plné velikosti
Polotovar vozu T2
(19.9.2008)
autor: Ondřej Brouzda
Zobrazit v plné velikosti
Polotovar vozu MT4
(19.9.2008)
autor: Ondřej Brouzda
Zobrazit v plné velikosti
T2 a MT4 čerstvě v laku
(20.2.2009)
autor: Ondřej Brouzda
Zobrazit v plné velikosti
Hrubá stavba ostravského
vozu číslo 414 (2008)
autor: Ondřej Brouzda
Zobrazit v plné velikosti
Vývoj vozu řady Balm
(2008)
autor: Ondřej Brouzda

Na závěr mi nezbývá než Ondřejovi poděkovat, že se sám redakci ozval, představil svou sbírku a podělil se se čtenáři o zajímavé zkušenosti a nápady při stavbě modelů. Zároveň bych mu rád popřál, aby mu vydržela trpělivost, píle, nápady a podařilo se mu zrealizovat všechny jeho modelové záměry...

powered by © TELMA 2006