NEHODY
Úmrtí hluchoněmého při střetu s tramvají roku 1896
Dne 7. srpna roku 1896 došlo k tragické souhře náhod, kdy se tramvaj jedoucí z Dubí do Teplic, střetla na přejezdu u Rudolfovy hutě s hluchoněmým, třináctiletým synem hostinského Gleissnera. Bohužel tak nešťastně, že chlapec na místě zemřel. Při soudním líčení však byla zdůrazněna nevina personálu vlaku, který se neúspěšně pokoušel pomocí zvukového znamení a brzdy nehodu odvrátit.

Střet tramvaje s koňským povozem v Novosedlicích roku 1908
Při nešťastných událostech na teplické malodráze však neumírali jen lidé. Jednoho smolného dne, někdy v lednu roku 1908, se udála nehoda u novosedlického hřbitova. Tehdy došlo za velmi husté mlhy ke střetu tramvaje s koňským povozem hospodáře Weisse, při němž oba tažní koně zahynuli. Teplická elektrárenská a malodrážní společnost však vyšla ze sporu nevinna.

Nehoda tramvajové soupravy u Mariánského dvora v roce 1908
Bylo dopoledne dne 10. května roku 1908. Tou dobou vyčkávala tramvajová souprava na příjezd parního vlaku v koncové výhybně Teplice, nádraží Zámecká zahrada. Těsně před odjezdem v půl jedenácté však patrně došlo k nedorozumění mezi průvodčím a řidičem. Zatímco řidič opustil soupravu za účelem návštěvy WC, průvodčí celý vlak pomocí ruční brzdy odbrzdil a začal rutinně prodávat jízdenky. Po chvíli si však povšiml, že se souprava řítí po spádu dnešní Libereckou ulicí značně vyšší rychlostí než bylo obvyklé, přičemž řidič na svém stanovišti nebyl. Průvodčí okamžitě zareagoval a odběhl k zadní ruční brzdě, ale nehodě již nezabránil. V ostrém oblouku před vyhybnou Mariánský dvůr na křižovatce s Duchcovskou ulicí souprava vykolejila, přerazila jeden strom a stožár trakčního vedení a převrátila se na bok. V tu chvíli se ve vlaku nacházelo 8 osob. Všichni byli ihned přepraveni do nedaleké nemocnice, ale naštěstí pouze jeden cestující utrpěl lehčí pohmožděniny. Motorový vůz byl po nehodě značně poškozen, zatímco vlek číslo 23 jen lehce, jehož stav těsně po nehodě dokládá přiložený snímek. Z nehody byl obviněn jak řidič, který neuvědomil průvodčího o svém odchodu, tak průvodčí, jenž odbrzdil vlak, aniž by se přesvědčil, je-li řidič na svém místě.

Zobrazit v plné velikosti
Dokumentace nehody
(10.5.1908 10:30)
sbírka: archiv Teplice
Zobrazit v plné velikosti
Zadní strana snímku
(10.5.1908 10:30)
sbírka: archiv Teplice

Střet tramvaje se starší ženou na Zámeckém náměstí v roce 1908
V září roku 1908 se údala nehoda na Zameckém náměstí, kdy žena vycházející z dnešní ulice Čs. dobrovolců přecházela koleje. V osudnou chvíli však tudy projížděl vlak elektrické malodráhy a přes akustický signál zvonem, volání řidiče a navzdory okamžitému brždění strhla tramvaj nešťastnici na zem, kde se však zaklínila do rámu vozu. Starší žena utrpěla vážné poranění hlavy a četné tržné rány na těle. Po vyproštění byla přivolanými lékaři nejprve ošetřena v jednom blízkém průjezdu a následně dopravena do nemocnice, kde však zanedlouho svému zranění podlehla.

Štěstí v neštěstí u Cukmantlu roku 1908
Neuvěřitelný příběh se udál opět roku 1908 u stanice Cukmantl. Trať vedla v těch místech mimo komunikaci po vlastním, nedlážděném tělese. Pod kola projíždějícího vozu č.2 tehdy vběhlo tříleté dítě. Prostor ne větší než několik málo centimetrů mezi podvozkem a pražci daroval dítěti šanci na přežití. Tomu se totiž jako zázrakem vůbec nic nestalo.

Vykolejení tramvajové soupravy v Dubí asi roku 1911
Údajně 17. prosince 1911 se stala jedna z největších havárií v historii teplické elektrické dráhy. Stalo se tak v nejvrchnější části celé tramvajové sítě mezi konečnou v Horním Dubí a zastávkou Dubí, škola. V těchto místech vedla dráha průsekem lesa po jednom z největších spádů, jenž dosahoval místy až 63 ‰. Na zmíněný úsek tehdy vyjela z horní smyčky tramvajová souprava, jejíž kola se však při brždění dostala do smyku. Přestože se řidič snažil všemi možnými prostředky nehodě zabránit, vjela vozidla příliš rychle do ostrého oblouku na samém konci svahu. Souprava vykolejila a převrátila se. Ačkoliv nikdo nepřišel o život, z celkového počtu 38 cestujících jich 18 utrpělo vážná zranění. Dopravní společnost byla nucena uhradit postiženým veškeré vzniklé škody.

Smrtelný úraz u Mariánského dvora asi z roku 1915
Dne 7. května patrně roku 1915 potkal nešťastný osud rodinu poštovního úředníka Göttha z Teplic-Šanova. Jeho čtyřletá dcerka se připletla do cesty tramvaje jedoucí od Mariánského dvora k nemocnici a přišla tak na místě o život.

Černý den teplické malodráhy v roce 1920
Černým dnem v historii prvozou teplické malodráhy se stalo 21. září roku 1920. V tento předposlední letní den se udály v teplických ulicích dvě tragické nehody, při kterých v poměrně krátkém časovém úseku zahynuli dva lidé. Tím prvním byl cestující, jenž v Dlouhé ulici za jízdy vyskočil z motorového vozu tramvajové soupravy, ale tak nešťastně, že ho ještě zachytil vůz vlečný a strhl jej k zemi. Muž bohužel na místě zemřel. Druhá nehoda se stala o pár hodin později v Meissnerově ulici (dnes ulice 28.října). Tehdy se střetl motorový vůz s občanem, který tlačil dvoukolovou káru. Postižený však svému zranění taktéž podlehl. Soudní rozsudek vyzněl tak, že TEKG musela v obou případech nahradit vzniklé škody.

powered by © TELMA 2006